Składnik napojów energetycznych

Tauryna jest jednym z głównych składników napojów energetyzujących, więc od razu kojarzy się z tym, że powoduje przypływ siły. Jednak przypływ sporej dawki siły oraz redukcja zmęczenia to nie są jedyne korzyści, które oferuje tauryna. Należy ona do grupy aminokwasów siarkowych biogennych. To oznacza, że nie jest aminokwasem białkowym, nie powoduje więc przyrostu masy mięśniowej. Mimo to jako suplement wspiera sportowców, pomagając im w osiąganiu lepszych efektów. Często jest stosowana jako składnik odżywek przedtreningowych.

Co daje tauryna?

Tauryna jest aminokwasem zdolnym do stymulacji trzustki do produkcji insuliny. Wysoka podaż tauryny przekłada się na większą produkcję insuliny, co z kolei zapewnia szybszą budowę wartościowych mięśni. Dla sportowców to właśnie działanie anaboliczne i antykataboliczne tauryny jest najistotniejsze, choć należy wspomnieć o tym, że przyjmowanie tauryny niesie ze sobą inne korzyści, takie jak:

  • detoksykacja organizmu
  • stabilizacja błony komórkowej
  • ochrona siatkówki oka przed skutkami stresu oksydacyjnego
  • zachowanie prawidłowej równowagi wodno-elektrolitowej
  • wzmocnienie siły skurczu mięśnia sercowego

Jak dawkować taurynę?

Zaleca się, aby suplementacja tauryny u sportowców wynosiła około 3 g dziennie. Można przyjmować ją zarówno w kapsułkach, jak i w proszku – na rynku z pewnością można znaleźć taurynę pod różnymi postaciami, często również zawierają ją różne produkty. Sposób przyjmowania tauryny i wielkość porcji uzależniona jest jednak od oczekiwanych efektów. Znane są dwa rodzaje kuracji:

  • kuracja antykataboliczna – wymaga przyjmowania dwóch kapsułek glutaminy i dwóch kapsułek tauryny przed śniadaniem, następnie dwóch kapsułek HMB przed treningiem, później znowu – dwóch kapsułek glutaminy i dwóch kapsułek tauryny po treningu, a na zakończenie dnia – dwóch kapsułek HMB i dwóch kapsułek glutaminy przed snem
  • kuracja taurynowa – należy wziąć trzy kapsułki tauryny przed śniadaniem i trzy kapsułki tauryny po treningu

Czy suplementacja tauryną jest bezpieczna?

Suplementacja tauryną jest w pełni bezpieczna, więc może być stosowana właściwie prawie ze przez każdego. Nie ma zbyt wiele informacji na temat długotrwałego stosowania tego aminokwasu, jednak specjaliści podkreślają, że nadmiar tej substancji jest usuwany z organizmu przez nerki. Trzeba jednak mieć świadomość, że zażywanie tauryny nie jest wskazane dla takich osób, jak: kobiety w ciąży i karmiące piersią, pacjenci z chorobą dwubiegunową czy osoby, które mają uczulenie na taurynę.

Dodaj komentarz